fbpx
Filip Kulikowski

Filip Kulikowski

Przez lata sprzedaży doskonaliłem warsztat i byłem otwarty na metody docierania do klientów. Gdy poznałem networking, zacząłem zgłębiać te sztukę. Wypracowałem system budowania relacji oraz sprzedaży, dzięki któremu docieram do najlepszych klientów, a networking zapewnia mi dzisiaj 80% klientów. Nauczyć Cię tego?

7 praktycznych wskazówek jak utrzymywać relacje w sieci kontaktów biznesowych

W czasach mojego dzieciństwa nie było Internetu, ani telefonów komórkowych. Żeby umówić się z kimś na spotkanie, trzeba było go złapać w szkole i dokładnie ustalić dzień, godzinę oraz miejsce spotkania. Można było jeszcze termin ustalić przy użyciu telefonu stacjonarnego, jednak należało to zrobić wieczorem, gdyż istniało większe prawdopodobieństwo na to, że nasz rozmówca będzie w domu. Często na podwórku z racji ciekawszych możliwości zabawy i spędzania czasu, nawiązywały się fajne kontakty, grupy, relacje, sympatie i antypatie oraz kłótnie.

Spoglądając dzisiaj wstecz, uważam, że był to piękny czas. Uczyliśmy się wtedy kontaktów międzyludzkich, tego jak funkcjonować w grupie, wśród ludzi.

Z tego też względu, dla mnie dzisiaj największą wartością są spotkania, a ich substytutem telefon. Komunikatory internetowe, czy maile to nie jest sposób na utrzymywanie, czy budowanie relacji.

Relacje nie są prostą sprawą. Warto zastanowić się nad wieloma czynnikami, które mają na nie wpływ. Dlatego przygotowałem poniższe wskazówki. Wypracowane na bazie lat doświadczeń, błędów, wniosków i sukcesów. Takie lubię najbardziej 😊

1.       BĄDŹ CIEKAW INNYCH LUDZI

Uważam, że właśnie ciekawość daje nam szanse dobrze poznawać innych. Pomaga to na formułowanie pytań i z zainteresowaniem słuchać odpowiedzi. Pozwala uczyć się od innych i daje poczucie, że jesteśmy zaciekawieni poznawaniem drugiej osoby. Warto być ciekawym 😊

2.       KONTRAKTUJ FORMĘ KONTAKTU

Nauczyłem się tego stosunkowo niedawno. Niektórzy nie lubią telefonów, wolą komunikatory, maile. Inni natomiast uwielbiają spotkania. Warto zwyczajnie poznając się porozmawiać na ten temat i omówić w pewnym zakresie formę kontaktu. Ludzie, którzy mają napięty kalendarz i dokładnie planują swoje działania, mogą nie mieć czasu na nieplanowane rozmowy przez telefon, ale na zaplanowane spotkanie z Tobą bez problemu znajdą chwilę i chętnie się umówią.

3.       PLANUJ CZAS NA KONTAKT

Staram się planować miesiąc, tydzień, dzień. W związku z tym, w każdym tygodniu planuję listę kilku osób ze swojej sieci, do których się odezwę, aby porozmawiać  lub umówić spotkanie. Wszystko zależy również od drugie strony. Uważam, ze warto w każdym tygodniu wyznaczyć sobie liczbę osób (jej wartość pozostawiam Tobie), z którymi chcesz się skontaktować. Takie ułożenie cykliczności pozwala na regularne kontakty, wyrabia nawyk i daje dużo satysfakcji. 

4.       ODZYWAJ SIĘ TEŻ, GDY NIC NIE POTRZEBUJESZ

Wszystko zależy od relacji. Jednak daj odczuć osobom w Twoim biznesowym otoczeniu, że czasem zwyczajnie zapytasz: Jak mogę Ci pomóc? Co u Ciebie słychać?

Warto tak robić. Nie zawsze i nie w każdej relacji. Wybór należy do Ciebie. W mojej sytuacji to się sprawdza w zdecydowanej większości kontaktów. 

5.       ZAPISUJ NAJWAŻNIEJSZE TEMATY

Zauważyłem jak wiele mi ucieka, gdy dokładnie nie notuję. Dlatego po długim szukaniu zbudowałem w końcu system i proces, według którego każdy kontakt i rozmowa są notowane. Dzięki temu mam bazę kontaktów, notatek oraz wyników działania. Mogę na kanwie tego podejmować decyzje, oceniać własne poczynania. W konsekwencji tego nic mi nie ucieka i nie muszę o tym pamiętać.

6.       ODBIERAJ TELEFON, NIE MOŻESZ TO ODDZWANIAJ

W moim przypadku, jest to zmora dni, w których szkolę lub takich, kiedy mam dużo spotkań. Telefon dzwoni, jest kilka numerów. Teraz trzeba oddzwonić. Nikt nie lubi, gdy dzwoni do Ciebie, Ty nie odbierasz, a później nie oddzwaniasz. Warto zastanowić się nad tym. Osobiście po prostu po kolei oddzwaniam do każdego. Czasem niestety coś mi umknie i wtedy oczywiście przepraszam mojego rozmówcę. Szacunek i przyznanie się do błędu to podstawa. 

7.       BĄDŹ GODNY ZAUFANIA

Bądź osobą, której można zaufać. Ciężko o to na początku. Zaufanie wymaga czasu. Jednak warto na nie pracować. Jest kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę. Bądź osobą dyskrektną, gdy ktoś powie Ci o swojej firmie, nie powtarzaj tego innym. Podchodź poważnie do omawianych spraw. Jak się na coś umawiasz, to wywiązuj się z tego. To powinno na początek wystarczyć.

Powyższe wskazówki wynikają z mojego działania oraz kilkuletnich obserwacji. Wiele z tych błędów popełniałem na początku. Ważne, żeby wyciągać prawidłowe wnioski.

Chcesz więcej wiedzy z zakresu networkingu i sprzedaży? Poczytaj inne moje artykuły lub posłuchaj podcastu Architekt Relacji.

Do zobaczenia!

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+

Poznaj inne artykuły

BRAWO! WŁAŚNIE WYSŁAŁEM EBOOK DO CIEBIE

Sprawdź swoją pocztę. Pamiętaj, że czasem maile lądują w folderze SPAM, OFERTY  i inne takie. 

Życzę owocnej nauki i do zobaczenia!

NIESPODZIANKA!

DARMOWY EBOOK

Pobierz mój ebook, dzięki któremu dowiesz się jak postępować na wydarzeniach networkingowych, żeby mieć wyniki.