fbpx

Co jest najważniejsze w budowaniu relacji w networkingu? Od tego zacznij!

Wyobraź sobie sytuację, w której prowadzisz własną firmę. Dzień za dniem, dużo pracy, zlecenia, telefony, maile. Na tablicy zapisywane są rosnące wyniki działu handlowego, a dział realizacji nie ma na nic czasu, gdyż są zawaleni pracą. Na konto w banku co chwilę wpływają nowe płatności, a po opłaceniu wszystkich kosztów, pozostaje całkiem spora kwota. 

Idźmy dalej. Dzwonią telefony, a tam klienci mówią: Dzień dobry, dzwonię do Pana / Pani, gdyż otrzymałem rekomendację, że tylko tutaj mogę taką sprawę załatwić. Zgłaszają się do Ciebie ludzie z prośbą o wsparcie, a na rynku mówią, to jest człowiek, który ma kontakty, może Ci pomóc we wszystkim. Wystarczy, że wykona kilka telefonów….

Piękna wizja, prawda? W mojej ocenie jak najbardziej osiągalna, a podstawą tego są relacje.
W tym artykule postaram się opisać jak te relacje budować, żeby rzeczywiście tak mówiono, właśnie
o Tobie. 

Zacznijmy od określenia co wpływa na budowanie relacji. Oczywiście omawiamy tutaj relacje budowane dzięki networkingowi. Zanim jeszcze przejdziemy do biznesu, to najpierw poznajemy się i tutaj ogromnie znaczenia będą miały te 3 poniższe elementy:

1. Nasze wartości. 

Dla mnie jest to istotny element. W mojej ocenie nie trzeba mówić tego wprost, jednak zawsze w kontaktach biznesowych będzie można odczytać, chociaż w pewnym zakresie, jakimi wartościami dana osoba się kieruje i czy jest nam z nią po drodze. Czy jest to człowiek, którego śmiało chcemy rekomendować do klienta, czy jest to osoba, która może realizować dla nas usługi. 

2. Nastawienie, usposobienie

W myśl zasady “nikt nie lubi ponuraków”, oczywiście żartobliwie, jednak często tak jest. Lubimy kontakty z otwartymi, uśmiechniętymi i szczęśliwymi ludźmi. Dlatego warto zadbać o pozytywne nastawienie, uśmiech i ciekawość ludzi. To w dużej mierze buduje nasz obraz w oczach innych.

3. Chęć pomagania

Powinniśmy być otwarci na możliwości. Mam tutaj na myśli pomoc biznesową. Nie zrozumiem mnie źle, pomaganie nie oznacza rozdawania usług, czy produktów. W networkingu, biznesie pomaganie często wiąże się ze wsparciem w zakresie wiedzy, pomocą “w otwarciu drzwi” u określonego klienta. Dużo wagę przykładam do tego poznając nowe osoby. Dla mnie jest to jedna z ważniejszych spraw. Bez chęci pomagania nie będzie skutecznego networkingu. Jeżeli w mojej sieci nie będzie osób, które gotowe są pomóc to jak działać? Dlatego warto się nad tym zastanowić. Czy jesteś gotowy do pomocy?

Mając na uwadze powyższe wskazówki ruszaj do działania w zakresie networkingu. Zacznij poznawać ludzi, dzwoń, rozmawiaj, spotykaj się z nimi. Jednak zanim będziesz postrzegany jako osoba „z kontaktami na rynku” to musisz jeszcze pamiętać o kilku wskazówkach w zakresie relacji, ale już tej czysto biznesowej. 

 1. Profesjonalizm

Bądź profesjonalny w tym co robisz. Tak się zachowuj i dbaj o to, żeby w ten sposób  Cię postrzegano. Wszyscy chcemy pracować z profesjonalistami. Pamiętaj, że rekomenduję Cię do mojego klienta. 

2. Wiedza merytoryczna

Jesteś profesjonalistą. W związku z tym mogę liczyć na to, że posiadasz niezbędną wiedzę merytoryczną
w zakresie tematów, w którym się poruszasz. Chcemy pracować z osobami, dla których merytoryka nie jest tajemnicą. 

3. Chęć pomocy klientowi

To jest tylko kwestia czasu jak pojawi się sytuacja, w której będzie trzeba zrobić coś więcej niż w umowie, albo uratować jakąś sytuację. Skoro wiedza merytoryczna jest u Ciebie na odpowiednim poziomie i do tego jesteś profesjonalistą, to nie pozwolisz sobie na pozostawienie klienta samego z problemem. Często takie właśnie zdarzenie powoduje, że klient bez względu na różnice cenowe, zostanie właśnie z Tobą. Udało się uratować sytuację i dzięki Tobie klient uniknął problemu, czyli można na Tobie polegać. 

4. Elastyczność

Szczególnie w realizacji usług będą się pojawiały sytuacje, że trzeba będzie wykazać się elastycznością
i trochę odejść od tradycyjnej ścieżki. Takiego partnera w biznesie, właśnie potrzebuje klient. Partnera, który będzie potrafił czasem pomyśleć nieszablonowo i będzie elastyczny. 

5. Dostępność

Odbieraj telefon, odpisuj na maila. Twój klient to biznes. Czas to pieniądz. Jeżeli chcesz być wsparciem dla Twojego klienta, to bądź dostępny. Buduje to zaufanie, a te z kolei tworzy relacje. Dajesz sygnał, że zawsze na Ciebie można liczyć. 

 Sytuacja ta będzie odwrotna, gdy nasze działania zaczynają się od wspólnego biznesu, a w następstwie tego chcemy zbudować lepszą relację z naszym klientem, dlatego spotykamy się z nim, rozmawiamy
o przyszłości, zapraszamy na obiad, czy kawę.

Wracając do pięknej wizji z początku tego artykułu, to jeżeli zwrócisz uwagę na powyższe wskazówki i będziesz aktywnie działać, budować sieć, poznawać ludzi, z różnych branż oraz będziesz dostarczać usługi na najwyższym poziomie, pomagać docierać do klientów i budować z nimi relacje, zostaniesz tą osobą  z tej pięknej wizji. Zaczniesz być postrzegany jako „człowiek, który zna wszystkich”, a właśnie na tym Ci zależy, prawda?

Budując takie właśnie relacje, otwierasz sobie drogę do pozyskiwania rekomendacji, ale to już temat
na osobny artykuł. Warto pamiętać, iż bez relacji nie będzie rekomendacji.

 

Na koniec tylko, pamiętaj, prawdziwy networking to gra długoterminowa. Do zobaczenia!

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+

Poznaj inne artykuły

BRAWO! WŁAŚNIE WYSŁAŁEM EBOOK DO CIEBIE

Sprawdź swoją pocztę. Pamiętaj, że czasem maile lądują w folderze SPAM, OFERTY  i inne takie. 

Życzę owocnej nauki i do zobaczenia!

NIESPODZIANKA!

DARMOWY EBOOK

Pobierz mój ebook, dzięki któremu dowiesz się jak postępować na wydarzeniach networkingowych, żeby mieć wyniki.