fbpx

Jak przeprowadzić pierwsze spotkanie relacyjne. Sprawdzona instrukcja.

Jednym z podstawowych elementów w networkingu są spotkania. Wiele się słyszy, że to bez sensu, że nie ma czasu na puste mitingi, że należy produktywnie działać i sprzedawać etc. Coraz częściej otrzymuję wiadomości, że trudno jest przeprowadzić dobre spotkanie, z którego wyjdziemy z konkretną informacją, wnioskami lub zaadresowanym w czasie działaniem. 

Z tego też względu przygotowałem dla Ciebie proces, w którym opiszę dokładnie, jak takie spotkanie najlepiej przeprowadzić. Bazuję tutaj na własnym doświadczeniu i wypracowanej metodzie, która skutkuje. 

Spotkanie umówione. Doskonale. Ustalona data i miejsce. Postaraj się dotrzeć chwilę przed czasem. Następnie po powitaniu zacznij realizować poniższy proces, ale pamiętaj – Twoim celem jest poznanie drugiej osoby. Poniższe wskazówki mają Ci pomóc poprowadzić spotkanie. Nie idź w stronę prowadzenia rozmowy jakby to była biznesowa odprawa. Zachowaj potocznie mówiąc “luz” i bądź sobą. 

  1. SMALL TALK

Zacznij od tego. Zawsze to dobry początek. Chwila rozmowy o evencie, na którym się poznaliście, o miejscu, w którym się spotykacie, o biznesie oraz branży. 

  1. PRZEJDŹMY DO BIZNESU

Po small talk przychodzi moment, w którym warto opowiedzieć o sobie i usłyszeć o swoim rozmówcy. Tutaj doradzam zadawać jak najwięcej pytań. Twoim celem jest dowiedzieć się możliwie jak najwięcej o biznesie Twojego rozmówcy. 

  • – co robi
  • – jak to robi
  • – jak długo
  • – dla kogo
  • – z kim współpracuje
  • – jak pozyskuje klientów
  • – z jakimi problemami się boryka
  • – jakie ma sukcesy
  • – jakie ma porażki

Powyższe wskazówki są oczywiście podstawowe, możesz jak najbardziej je rozwinąć. Jednak warto mówić minimum o tym. Następnie zmierzamy do doprecyzowania powyższych informacji i pokierowania ich w stronę potrzeb. Przecież każdy z nas zajmuje się networkingiem w określonym celu. 

  • KLIENCI – Z KIM PRACUJE, KOGO CHCE POZYSKAĆ
  • Warto dowiedzieć się z jakimi klientami pracuje Twój rozmówca. To jest bardzo ważne. Dzięki temu zdobywasz wiedzę, która pomoże Ci poruszać się po swojej sieci. Jednocześnie w tym momencie trzeba dopytać jakie z tymi klientami utrzymuje relacje, gdyż może się okazać, że chcesz wejść do jednego z nich. Twój rozmówca może stać się źródłem. Dalej powinniśmy ustalić: o jakich klientów zabiega? Kogo chce pozyskać?
Na koniec pamiętaj! Nie wolno Ci wyjść ze spotkania, nie dowiedziawszy się jak tę osobę rekomendować. Zapytaj! To jest ważne. To Twój rozmówca najlepiej wie, jak go przedstawić, co powiedzieć, żeby klient chciał się z nim spotkać. 
  •  
  • Zgodnie z tymi informacjami wiemy już bardzo wiele o naszym rozmówcy. Oczywiście to nie jest moment, w którym wykładamy wszystkich naszych klientów na stół i udostępniamy kontakty. Nie polecam tego robić. Jednak otrzymamy wiedzę, która w możliwie najlepszy sposób pozwoli nam zakwalifikować tę osobę do odpowiedniej grupy w naszej sieci. Jeżeli widzisz klienta, 
  •  
  1. WIEDZA – WYMIANA DOŚWIADCZEŃ

Tutaj zazwyczaj przechodzę do tematu w zakresie wiedzy, wymiany doświadczeń. Podzieleniem się różnymi case study, z którymi przyszło nam się spotkać. W mojej ocenie, dzięki temu otrzymasz dużo ciekawych informacji o podejściu Twojego rozmówcy do biznesu oraz klientów. Warto na tym etapie też dużo opowiadać o swoich przeżyciach, gdyż zazwyczaj to ma wpływ na zrozumienie naszego biznesu w całości.

  1. PODSUMOWANIE I UMÓWIENIE SIĘ

W tym przypadku bardzo dużo zależy od mojego odczucia i oceny całej rozmowy. Jeżeli czujemy, że ta relacja nie jest dla nas, to zwyczajnie kończymy spotkanie. 

Jeżeli po rozmowie, możemy śmiało powiedzieć, że to ciekawy człowiek, kontynuujemy relację. Warto w tym momencie umówić się na następnie konkretne działanie. Czy to będzie telefon, czy spotkanie. Pozostawiam to Tobie. Jednak konieczne jest zakończenie spotkania z zaadresowanym następnym działaniem. Na początku nie polecam wprowadzać nowo poznanej osoby do klienta. W drodze wyjątku, jeżeli znamy już wcześniej firmę lub usługę to można przekazać jedną rekomendację.

Zawsze w tym momencie przechodzę do obserwacji tej osoby w social mediach i sprawdzam opinię o realizacjach. Następnie w mojej ocenie po kilku spotkaniach i lepszym wzajemnym poznaniu się, budujemy przestrzeń, w której zaczyna się zaufanie i możliwość pomocy w zakresie rekomendacji. 

Warto tutaj wspomnieć, iż czasem nowo poznane osoby nie oczekują klientów. Potrzebują porady, wiedzy, omówienia jakiejś konkretnej kwestii. Jeśli tylko kompetencje mam wystarczające, to chętnie pomagam. Pozwala to również poznać lepiej drugiego człowieka, sprawdzić czy rodzi się wzajemność i wdzięczność, które są niezwykle ważne w relacjach w networkingu. 

Powyższy schemat wypracowałem przez lata i daje mi on wymierne wyniki biznesowe. Śmiało zacznij stosować. Gdyby pojawiły się pytania to napisz do mnie, a chętnie porozmawiam. 

P.S. Poniżej jest darmowy ebook, w którym wyjaśniam jak się przygotować do pozyskiwania klientów przez networking. 

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+

Poznaj inne artykuły

BRAWO! WŁAŚNIE WYSŁAŁEM EBOOK DO CIEBIE

Sprawdź swoją pocztę. Pamiętaj, że czasem maile lądują w folderze SPAM, OFERTY  i inne takie. 

Życzę owocnej nauki i do zobaczenia!

NIESPODZIANKA!

DARMOWY EBOOK

Pobierz mój ebook, dzięki któremu dowiesz się jak postępować na wydarzeniach networkingowych, żeby mieć wyniki.