fbpx

Jak wykorzystać prawdziwy networking do rozwoju małej firmy.

Na mojej drodze zawodowej różnie bywało. Jest dużo sukcesów, jest też dużo porażek. Jednak od lat wierzyłem i słuchałem doświadczonych przedsiębiorców, że kontakty na rynku to jedna z podstaw biznesu. Wywnioskować z tego można, iż networking to nie jest żadna nowość, ani nie jest on tylko na etapach wstępnych przedsięwzięć. Istnieje wszędzie w biznesie, tylko na każdym z poziomów wygląda inaczej i oczywiście trochę odmiennie się w nim operuje.

Tutaj chcę poświęcić czas na pokazanie możliwości rozwijania młodej firmy, dzięki kontaktom i ich umiejętnemu zdobywaniu. 

  1. USTAL STAN SWOICH KONTAKTÓW – ZBUDUJ LISTĘ

Zbuduj bazę swoich kontaktów. Jest to podstawa. Bez tego ciężko iść dalej. Kiedyś prowadziłem taką listę w excelu, jednak na dłuższą metę nie było to efektywne. Dzisiaj mój kapitał networkingowy jest prowadzony i zarządzany w systemie HubSpot. Jest to dla mnie genialny system CRM posiadający wersję darmową, w którym w efektywny sposób prowadzę to zestawienie. Poza oczywistymi danymi typu: imię, telefon, email, stanowisko, firma w której pracuje, warto jeszcze notować informacje o Waszej relacji. Otrzymasz doskonały obraz swoich powiązań na rynku. Dzięki temu możesz rozpocząć działanie. 

  1. ZDOBĄDŹ PARTNERÓW Z REKOMENDACJI

Skoro masz młode przedsiębiorstwo, to wiesz, że potrzebujesz różnych dostawców. Począwszy od biura, poprzez meble, marketing, prawników, aż po rachunkowość. Wybierz osoby z Twojej listy lub porozmawiaj z nimi, kogo mogą zarekomendować. Dzięki temu dajesz możliwość polecenia danej osobie, a Ty otrzymujesz wielką wartość. Dostajesz kontakt do osoby lub firmy rekomendowanej i sprawdzonej. 

  1. ZBUDUJ RELACJE Z PARTNERAMI

Skoro trafiasz do partnerów z rekomendacji to w większości przypadków mogą oni być źródłem ciekawych powiązań dla Ciebie. Najczęściej są to osoby, które znają i cenią networking. Na początku warto się dobrze poznać. Zbuduj z nimi relację. Popracujcie trochę razem. Następnie zwyczajnie zapytaj o możliwości polecenia Ciebie, Twojej firmy. Uczono mnie, że jak nie poprosisz o rekomendacje, to jej nie otrzymasz. 

  1. POZNAWAJ NOWYCH LUDZI

W związku z tym, że prowadzisz nową firmę, to warto byłoby poinformować o tym rynek. Twoje otoczenie powinno wiedzieć o nowym przedsięwzięciu. Warto uczestniczyć we wszystkich eventach biznesowych w Twojej okolicy. Na początku nie przebieraj w nazwach i opiniach. Idź wszędzie, gdzie tylko możesz i wypracuj sobie własne zdanie na temat danego wydarzenia. Pamiętaj, że na wydarzeniu Twoich klientów może nie być, ale będą osoby, które mogą Cię do nich wprowadzić. 

  1. POMAGAJ, REKOMENDUJ, WPROWADZAJ DO KLIENTÓW

Wielokrotnie będziesz otrzymywać prośby o pomoc, wsparcie, wejście do klienta. Oczywiście po poznaniu się i zbudowaniu relacji, pomagaj. Na tym polega networking, żeby dawać, a nie tylko brać. Tak jak wspomniałem w poprzednim punkcie, ważna jest wiedza z kim pracują osoby, z którymi masz i budujesz relacje i z kim chcą pracować i jak ich rekomendować. W związku z tym należy kilka chwil w tygodniu poświęcić na pomoc ważnym ludziom wokół Ciebie. Np. rekomendując ich do klienta. 

  1. USTAL KTO MOŻE CI POMAGAĆ

Tutaj istotne są dwa aspekty. Twoja wiedza na temat klientów, z którymi pracują poznawane przez Ciebie osoby oraz to, w jaki sposób powiesz im z kim pracujesz i z kim chcesz pracować. 

Na tym etapie warto bardzo wyraźnie targetować osoby, z którymi o tym rozmawiamy. Wybieraj do tego grona tylko tych, którzy mają kontakty na rynkach do osób, do których potrzebujesz wejścia. Pamiętaj, żeby edukować osoby, z którymi rozmawiać na temat rekomendacji o tym jak Cię przedstawić potencjalnym klientom. 

Czy można coś dodać do tego? Na pewno. 

Jednak jeżeli naprawdę rzetelnie przyłożysz się do działania według powyższych wskazówek, to efekty z pewnością się pojawią. Jest to tylko kwestia czasu.

Powodzenia! 

P.S. Jeżeli masz pytania, sugestie lub po prostu chcesz o tym porozmawiać to zapraszam do kontaktu.

 

 

 

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+

Poznaj inne artykuły

BRAWO! WŁAŚNIE WYSŁAŁEM EBOOK DO CIEBIE

Sprawdź swoją pocztę. Pamiętaj, że czasem maile lądują w folderze SPAM, OFERTY  i inne takie. 

Życzę owocnej nauki i do zobaczenia!

NIESPODZIANKA!

DARMOWY EBOOK

Pobierz mój ebook, dzięki któremu dowiesz się jak postępować na wydarzeniach networkingowych, żeby mieć wyniki.